Logo

Skontaktuj się z nami

IMPAG Chemicals Poland Sp. z o.o.

Personal Care
ul. Powązkowska 44c
01-797 Warszawa, Polska

Polecamy

Personal Care


26.05.2021

ŚWIADOME PIĘKNO – NOWY WYMIAR PODEJŚCIA DO PIELĘGNACJI

Trendy w branży kosmetycznej ewoluują od pojęcia „zielonego”, przez „czyste” do „świadomego” piękna. Stawia to nowe wyzwania przed markami kosmetycznymi. Światowa pandemia podwyższyła standardy dotyczące zdrowia skóry oraz skuteczności pielęgnacji, jednak w międzyczasie rosną obawy o środowisko, a także pogłębia się sceptycyzm w stosunku do składników naturalnych i organicznych, a pojęcie czystego piękna staje się przedmiotem jeszcze głębszej analizy.
 

Ewolucja trendów 

Badania opublikowane przez Euromonitor International w lipcu 2020 pokazały, że w 2019 termin ‘naturalny’ zajął pierwsze miejsce w rankingu najczęściej używanych deklaracji marketingowych on-line w stosunku o kosmetyków oraz produktów higieny osobistej.                                    

W oparciu o analizę danych e-commerce dotyczącej 1500 sprzedawców na całym świecie wykazano, że deklaracja ‘naturalne’ została odnotowana w 3,3% wszystkich SKU online. Kolejne miejsca zajęły terminy ‘nawilżanie’ - 3,2%, ‘bez parabenów’ - 2,8% a dalej ‘antyoksydant’ oraz ‘organiczny’. W 2020 roku uwaga konsumentów zwróciła się natomiast głównie na marki oraz produkty silnie ukierunkowane na bezpieczeństwo, transparentność,  skuteczność, etyczne i zrównoważone pozyskiwanie oraz personalizację. 

Rosnące zainteresowanie konsumenta produktami zorientowanymi na zdrowie oraz dobre samopoczucie nasiliło się przede wszystkim z uwagi na pandemię COVID-19.
Według obserwacji rynkowych Mintel, 2021 będzie rokiem zorientowanym głównie na ‘beauty wellness’ oraz  aspekty etyczno-ekologiczne.
 

Naturalność vs. efektywność kosmetyków

Naturalne składniki były często do tej pory postrzegane jako czystsze lub bezpieczniejsze, co pomagało w utrzymaniu trendu ‘naturalności’ na wysokiej pozycji. Jednak eksperci Euromonitor International twierdzą, że zainteresowanie konsumentów coraz bardziej przesuwa się w kierunku czystego i świadomego piękna, stawiając teraz na pierwszym miejscu bezpieczeństwo, przejrzystość składników, jak również ich etyczne pozyskiwanie. 

Raport opublikowany przez Euromonitor w lipcu 2020 pokazuje, że 40% badanych konsumentów przedkłada udowodnioną skuteczność nad zawartość naturalnych czy też organicznych składników, a w przypadku pielęgnacji skóry tylko 25% badanych ceni naturalne lub organiczne składniki bardziej od skuteczności. Jednocześnie pojęciami, które zyskują ostatnio coraz bardziej na popularności są  „eko” oraz „przyjazny dla środowiska”.

Świadomi konsumenci chcą obecnie wiedzieć coraz więcej o tym, co sprawia, że produkt jest naturalny i skąd pochodzą składniki. Stawia to nowe wyzwania przed markami kosmetycznymi, które będą musiały nastawić się na jeszcze większą przejrzystość i precyzyjność w zakresie składników oraz deklaracji marketingowych, które stosują. Według analiz Euromonitora, coraz większa grupa konsumentów twierdzi, że naturalne nie do końca znaczy lepsze z punktu widzenia skuteczności czy też ochrony środowiska i decyduje się na bardziej przemyślane a także spersonalizowane podejście do pielęgnacji skóry. 

 

Kolejny poziom ‘czystego piękna’


Marki, które stawiają na prostotę, przejrzystość i proste opakowania odniosły wielki sukces. Czyste piękno łączy ze sobą minimalizm, prostotę i bezpieczeństwo, niezależnie od pochodzenia składników: naturalny lub syntetyczny. Pojęcie to zostało stworzone jako antidotum na niestandaryzowany segment ‘zielonego piękna’. Jednak aktualnie ‘czyste piękno’ osiąga kolejny poziom – ‘świadomego piękna’, łącząc etykę z bezpieczeństwem i zaspokajając potrzeby świadomego i uważnego konsumenta, który koncentruje się na unikaniu niepotrzebnego ryzyka. 

‘Świadome piękno’ stanowi bardziej przemyślane i ukierunkowane podejście do pielęgnacji. Konsument zyskuje coraz większą wiedzę na temat swojej indywidualnej wrażliwości skóry a zatem przyjmuje bardziej spersonalizowane podejście do leczenia swoich problemów skórnych. Jednocześnie bycie świadomym konsumentem oznacza obecnie nie tylko reagowanie wyłącznie na własne potrzeby, ale również na potrzeby otaczającego go środowiska. Oznacza to zaangażowanie w ocenę szerszego etycznego i środowiskowego wpływu swojego zakupu i stawianie go na równi z osobistymi priorytetami.
 

Świadoma konsumpcja w zakresie aspektów etyczno-ekologicznych 


Według badania Euromonitor Lifestyles, w 2020 roku 47% konsumentów na całym świecie uważało, że zmiany klimatyczne wpłyną na ich życie w przyszłości bardziej niż obecnie. Dla porównania w 2019 roku tą samą opinię wyrażało tylko 42% badanych. Wraz z nadejściem trudnych realiów zmian klimatycznych, ekologiczne strategie nie są już tylko domeną niszowych firm, a w 2020 roku główni gracze w branży kosmetycznej poświęcają znaczne zasoby na inicjatywy ekologiczne takie jak systemy uzupełniania kosmetyków, biodegradowalność opakowań, przejrzystość łańcucha dostaw, strategie zrównoważonego rozwoju.

Definicja zrównoważonego rozwoju ewoluuje poza kwestie etyczne i środowiskowe, ponieważ konsumenci coraz częściej poszukują marek dostosowanych do swojej moralności i wymagają od firm kosmetycznych czegoś więcej niż tylko kompensowanie negatywnego wpływu na ludzi i planetę. Według badania przeprowadzonego przez Euromonitor ‘Voice of the Industry Sustainability Survey’, 60% respondentów z branży kosmetycznej zadeklarowało, że ich firma w przyszłości zrównoważy kwestie społeczne i zdrowotne z kwestiami środowiskowymi. Marki kosmetyczne uznają swoją etyczną i moralną odpowiedzialność, dodatkowo napędzaną przez pociąganie marek do odpowiedzialności za nieetyczne działania. Protesty ‘Black Lives Matter’ w 2020 roku wywołały duży sprzeciw wobec marek sprzedających produkty do wybielania promujących jasną skórę jako idealistyczne, a duże koncerny kosmetyczne, takie jak Unilever i L'Oréal usunęły słowa odnoszące się do wybielania i rozjaśniania. Jednocześnie Sephora zobowiązała się do realizacji inicjatywy ‘15 procent’, zgodnie z którą 15% powierzchni półkowej w sklepach w Stanach Zjednoczonych będzie przeznaczona na produkty marek, których właścicielami są czarnoskórzy przedsiębiorcy.

Świadomy konsumpcjonizm będzie miał wpływ na wszystkie sfery piękna - od innowacji produktów po zrównoważony rozwój oraz różnorodność uwzględniającą rasę i płeć. Popyt na skuteczne i dostosowane do indywidualnych potrzeb skóry kosmetyki nadal będzie priorytetem. Jednocześnie firmy kosmetyczne będą poddawane dokładniejszej ocenie oraz zobowiązywane do podejmowania zrównoważonych działań na rzecz bardziej przyjaznej dla środowiska i etycznej przyszłości a także oczekuje się, że pozostanie to kluczową kwestią ich strategii na kolejne lata.


Źródła:
1.    https://www.cosmeticsdesign-europe.com/Article/2020/09/02/Natural-beauty-claims-2020-to-stay-but-safety-transparency-and-environment-to-rise-says-Euromonitor-International?utm_source=EditorsSpotlight&utm_medium=email&utm_campaign=2021-02-08&c=P7kDqshE0tR25cN4Lyi%2Fff%2FKDcI4YMxU
2.    https://blog.euromonitor.com/future-evolution-of-the-beauty-industry/
3.    https://blog.euromonitor.com/conscious-consumerism-shapes-key-themes-in-beauty/
4.    https://www.marketresearch.com/Frost-Sullivan-v383/Balancing-Natural-Synthetic-Ingredients-Personal-12766931/?progid=91615
5.    https://www.euromonitor.com/the-evolution-of-beauty-from-green-to-clean-to-conscious/report?utm_source=blog&utm_medium=blog&utm_campaign=ecomm_report
6.    https://www.cosmeticsdesign-europe.com/Article/2021/02/10/Mintel-global-beauty-and-personal-care-trends-2021-highlight-wellbeing-digital-and-eco-ethical-as-key
7.    https://www.mintel.com/beauty-trends

 

Wstecz
nowy wymiar podejścia do pielęgnacji

NEWS