Logo

Skontaktuj się z nami

IMPAG Chemicals Poland Sp. z o.o.

Personal Care
ul. Powązkowska 44c
01-797 Warszawa, Polska

Polecamy

Personal Care


14.05.2020

Logo ECOCERT, COSMOS na opakowaniach kosmetyków

Kosmetyki do pielęgnacji skóry, w tym te organiczne jak i naturalne, stanowią jedną z większych części całego rynku kosmetycznego. Jak informują badania konsumenckie, przeprowadzone w 2017 roku w USA, ponad połowa konsumentów, zarówno kobiet i mężczyzn, zdecydowała się na zakup produktów do pielęgnacji skóry, które były klasyfikowane jako naturalne lub organiczne. Prawie 70% amerykańskich konsumentów w wieku od 18 do 29 lat stwierdziło, że preferuje naturalne i organiczne produkty do pielęgnacji skóry. Dla porównania w grupie wiekowej od 30 do 59 lat odsetek ten wynosi 60%.

Konsumenci szukają potwierdzenia, że zakupiony przez nich kosmetyk jest organiczny bądź naturalny, analizując zamieszczone na etykietach oznaczenia. Na te potrzeby rynku odpowiadają organizacje certyfikujące kosmetyki.  Certyfikacja zapewnia konsumenta, że nabyty produkt organiczny lub naturalny był kontrolowany w całym łańcuchu przez niezależny organ zgodnie ze standardami uznanymi przez podmioty sektora i zgodnie z określonymi kryteriami.

Jedną z takich organizacji jest ECOCERT, założona we Francji w 1991 roku. Specjalizuje się w certyfikacji i kontroli ekoproduktów; żywności i produktów spożywczych, a także kosmetyków, detergentów, perfum i tekstyliów. W 2002 roku ECCOCERT rozpoczął działalność dotyczącą kontroli jakości kosmetyków naturalnych i organicznych, czego zwieńczeniem w kolejnych latach było utworzenie, wraz z innymi instytucjami, takimi jak: Soil Association (UK), Cosmebio (Francja), BDIH (Niemcy), ICEA (Włochy), uznawanego na rynku międzynarodowym standardu COSMOS.  

„COSMetic Organic and natural Standard”

COSMOS oznacza „COSMetic Organic and natural Standard”. Ujednolicenie standardu umożliwiło certyfikację każdego rodzaju kosmetyku, promowanie zrównoważonego rozwoju oraz zwiększenie stosowania certyfikowanych surowców – produktów rolnictwa ekologicznego. Dodatkowo zapewniło przejrzystość konsumentom.  Standard COSMOS określa dobór składników oraz wymagania dotyczące recepturowania kosmetyków naturalnych i organicznych. Formulacje są walidowane przez jednostkę certyfikującą. ECOCERT zatwierdza procent składników pochodzenia naturalnego i procent certyfikowanych składników organicznych, które należy opisać na etykiecie. Dodatkowo ujednolicone zostały zasady dotyczące produkcji, pakowania i przechowywania, w tym produkty czyszczące odpowiadające standardom COSMOS. Określone zostały również wytyczne znakowania kosmetyków certyfikowanych:  COSMOS NATURAL oraz COSMOS ORGANIC, w połączeniu ze znakiem odpowiedniej organizacji certyfikującej np. ECOCERT, uwzględniając wytyczne dotyczące wielkości i koloru czcionki, jak i wymogi dotyczące rozmiaru całego logo. 


COSMOS NATURAL i COSMOS ORGANIC w praktyce

Poniższe znaki na opakowaniach informują, że kosmetyk jest certyfikowany przez umieszczoną w logo jednostkę certyfikującą, zgodnie ze standardem COSMOS. Oznaczenia NATURAL bądź ORGANIC nadawane są w zależności od procentowej zawartości składników organicznych w recepturze.

COSMOS ORGANIC

  • Minimum 20% składników organicznych (z wyjątkiem kosmetyków spłukiwanych, nieemulgowanych produktów na bazie wody, a także 80% produktów mineralnych, gdzie wymagane jest 10% składników organicznych)
  • Co najmniej 95% fizycznie przetworzonych składników rolnych powinno stanowić składniki organiczne.
  • Na etykiecie umieszczony jest procent składników pochodzących z rolnictwa ekologicznego.
  • Na etykiecie umieszczony jest procent składników pochodzenia naturalnego. Nie jest to obowiązkowe w przypadku, gdy produkt jest w 100% ekologiczny lub w 100% pochodzenia naturalnego.
  • W wykazie INCI składniki oznakowane są napisem "z kontrolowanej produkcji organicznej" w przypadku fizycznie przetworzonych składników rolnych i "wyprodukowane z organicznych składników" w przypadku chemicznie przetworzonych składników rolnych.

 

COSMOS NATURAL

  • Brak wymogu stosowania minimalnego poziomu składników organicznych.
  • Surowce powinny spełniać kryteria dla poszczególnych kategorii składników dopuszczonych do użytku przez COSMOS.
  • Na etykiecie umieszczony jest procent składników pochodzenia naturalnego. Nie jest to obowiązkowe w przypadku, gdy produkt jest w 100% ekologiczny lub w 100% pochodzenia naturalnego.
     

W obydwu przypadkach dozwolone jest użycie 2% dodatków petrochemicznych w wyrobie gotowym.

Co więcej, należy przestrzegać Konwencji o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES). Dodatkowo zabronione jest stosowanie jakichkolwiek organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO) i ich pochodnych. Dalsze kryteria dotyczące wymagań standardu COSMOS można znaleźć na stronie internetowej www.cosmos-standard.org.

Jak zatem odróżnić „miętowy organiczny balsam do stóp” od „organicznego balsamu do stóp z miętą ”?

Etykieta powinna jasno i dokładnie opisywać produkt. Opis handlowy oraz nazwa produktu musi precyzyjnie określać kosmetyk w taki sposób, aby nie wprowadzać konsumenta w błąd. 

  • Produkt oznakowany jako „miętowy organiczny balsam do stóp ” (organic mint foot balm ) musi mieć w swoim składzie miętę organiczną, jak również powinien być zgodny z innymi istotnymi aspektami standardu COSMOS. 
  • Jeśli produkt natomiast nie zawiera mięty organicznej, ale nadal składa się z wystarczającej ilości składników organicznych zgodnie ze standardem COSMOS, może być oznaczony jako „organiczny balsam do stóp z miętą ” (organic foot balm with mint).

Zamieszczone na opakowaniu logo COSMOS jest dla konsumentów gwarancją, że zakupionym  kosmetykom organicznym i naturalnym można zaufać. Do tej pory ponad 17 000 produktów w 60 krajach opatrzonych jest podpisem COSMOS ORGANIC lub COSMOS NATURAL. Ponadto ponad 7000 składników oznaczonych jest znakiem COSMOS CERTIFIED.


Literatura / Źródła: 

  1. www.statista.com/statistics/714344/skin-care-natural-organic-product-consumer-preference-by-age-group-us/
  2. www.researchgate.net/publication/329041383_An_Exploratory_Study_of_Consumer_Attitudes_Toward_Green_Cosmetics_in_the_UK_Market
  3. www.ecocert.com/en
  4. www.cosmos-standard.org/
  5. www.cosmos-standard.org/documents-and-databases
  6. Wymagania dotyczące kosmetyków naturalnych, materiały szkoleniowe TÜV SÜD Polska Sp. z o.o.
  7. www.cosmosstandard.files.wordpress.com/2018/08/cosmos-standard-labelling-guide-v3-0.pdf
     
Wstecz
NULLNULL

NEWS