Logo

Skontaktuj się z nami

IMPAG Chemicals Poland Sp. z o.o.

Personal Care
ul. Powązkowska 44c
01-797 Warszawa, Polska

Polecamy

Personal Care


10.07.2020

Jak pandemia COVID-19 zmienia trendy rynku kosmetycznego?

Przemysł kosmetyczny odgrywa istotną rolę podczas pandemii, zapewniając nam podstawowe produkty higieniczne, preparaty do dezynfekcji rąk oraz wspierając nasze dobre samopoczucie. Jednocześnie obecna sytuacja spowodowała, że konsumenci ponownie weryfikują swoje potrzeby dotyczące produktów kosmetycznych.

Nowi kosmetyczni superbohaterowie – mydło i środek do dezynfekcji rąk 
Pandemia koronawirusa obnażyła skalę zaniedbań higienicznych na świecie. Raport opublikowany przez WHO oraz UNICEF w 2019 pokazuje, że aż 40% światowej populacji nie ma dostępu do wody oraz produktów myjących w swoich domach. Niestety, jak podają różne badania, problem higieny osobistej nie dotyczy wyłącznie krajów trzeciego świata.

Według badań z 2015 roku  przeprowadzonych w 63 krajach przez WIN/Gallup International w 2015 roku, jedynie 65% osób automatycznie myje ręce po skorzystaniu z toalety. Tymczasem zgodnie z zaleceniami WHO, jednym z najtańszych, najłatwiejszych i najważniejszych sposobów zapobiegania rozprzestrzeniania się koronawirusa jest częste i prawidłowe mycie rąk mydłem i wodą. Jednym z pozytywnych wpływów pandemii koronawirusa może zatem być większa dbałość o higienę rąk oraz wzrost użycia produktów myjących takich jak mydła w kostce, mydła w płynie oraz płyny do mycia ciała. 

    Według najnowszego raportu opublikowanego przez ResearchAndMarkets.com, w USA sprzedaż płynnego mydła do rąk wzrosła o 7,5%. Częstsze mycie rąk doprowadziło również do większego popytu na luksusowe mydła do rąk, ponieważ konsumenci szukają produktów, które będą delikatniejsze dla ich skóry. W Wielkiej Brytanii sprzedaż luksusowych mydeł do rąk wzrosła aż o 102% w wyniku wybuchu COVID-19.

    Ponadto wybuch pandemii COVID-19 wzmocnił znaczenie regularnych praktyk odkażania rąk wśród konsumentów i spowodował gwałtowny wzrost sprzedaży środków do dezynfekcji rąk wykorzystywanych w profilaktyce zapobiegania COVID-19. Jednocześnie dla wielu firm kosmetycznych tymczasowa zmiana profilu produkcyjnego na preparaty typu żele oraz płyny do dezynfekcji rąk, stała się sposobem na przetrwanie trudnego okresu spadku sprzedaży w innych kategoriach. 

    Raport opublikowany w kwietniu bieżącego roku przez Grand View Research podaje, że wielkość globalnego rynku środków do dezynfekcji rąk w 2019 r. wyceniona została na 2,7 mld USD i oczekuje się, że wzrośnie ze złożoną roczną stopą wzrostu (CAGR) wynoszącą 22,6% w zakresie lat 2020 - 2027 r.

    Pielęgnacja w czasach zarazy

    Częste mycie i dezynfekcja rąk a także stosowanie środków ochrony osobistej takie jak maseczki, rękawiczki, z jednej strony zapobiegają rozprzestrzenianiu się koronawirusa, jednak z drugiej strony niezaprzeczalnie mogą przyczynić się do powstawania wielu problemów skórnych. 

    Podrażniona, wysuszona, popękana i łuszcząca się skóra dłoni to wybrane z problemów z jakimi musimy się zmagać na skutek zwiększonego kontaktu ze środkami czyszczącymi i dezynfekującymi a także noszenia nie przepuszczających powietrza rękawiczek ochronnych. Jednocześnie noszenie masek ochronnych również może nie wpływać korzystnie na kondycję naszej cery. Otarcia, podrażnienia, odparzenia, pojawienie się bądź nasilenie objawów chorobowych skóry twarzy to kolejne wyzwania z jakimi musimy się obecnie zmierzyć. 

    Ponadto pandemia koronawirusa spowodowała wzmożony stres, który również może odbijać się na naszej skórze.

    Obecna sytuacja zdecydowanie wymusiła zmianę priorytetów oraz przyzwyczajeń pielęgnacyjnych konsumentów. Według obserwacji rynkowych Mintel, „efektem domina” jest między innymi szczególnie zwiększone zapotrzebowanie na produkty do pielęgnacji rąk, a w szczególności na te z lepszym profilem sensorycznym. Ponadto wzrosły wymagania dotyczące środków do dezynfekcji rąk, które poza podstawową funkcją odkażającą, powinny przynosić dodatkowe korzyści jak nawilżanie skóry czy ładny zapach.

    Domowe SPA

    Tymczasowe zawieszenie działalności gabinetów kosmetycznych spowodowało, że na znaczeniu zyskały zabiegi pielęgnacyjne w domu. Ponadto domowa izolacja sprzyja pielęgnacji twarzy, ciała i włosów, ponieważ zyskaliśmy na nie więcej czasu.

    Według danych opublikowanych przez wiodącą firmę konsultingową McKinsey & Company, produkty do pielęgnacji skóry, włosów oraz ciała a także produkty do kąpieli czerpią korzyści z trendu domowej pielęgnacji. Platforma Zalando, będąca obecnie największym sklepem internetowym w Europie związanym z modą i stylem życia, odnotowała duży wzrost sprzedaży w kategoriach pielęgnacyjnych w tym również świec, produktów do aromaterapii i detoksykacji a sprzedaż produktów do pielęgnacji skóry, paznokci i włosów wzrosła aż o 300% w porównaniu z rokiem poprzednim. Podobne wyniki osiągnęła platforma Amazon, dla której sprzedaż większości kosmetyków do makijażu w Stanach Zjednoczonych wykazała nieznaczny spadek w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 r., podczas gdy sprzedaż produktów do pielęgnacji paznokci, farbowania włosów oraz produktów do kąpieli i pielęgnacji ciała wzrosła odpowiednio o 218%, 172% i 65%.

    McKinsey & Company zauważa, że kolejnym, godnym uwagi trendem jest wzrost znaczenia usług kosmetycznych typu „zrób to sam”. Samodzielna pielęgnacja paznokci, farbowanie włosów a także inne domowe zabiegi pielęgnacyjne znajdują nowych zwolenników wśród konsumentów. W Stanach Zjednoczonych Nielsen odnotował wzrost sprzedaży farb i maszynek do strzyżenia włosów odpowiednio o 23% i 166% w pierwszym tygodniu kwietnia 2020 r., w porównaniu z rokiem poprzednim. W Wielkiej Brytanii sprzedaż online prestiżowych marek lakierów do paznokci odnotowuje dwucyfrowy wzrost każdego tygodnia od marca br. 

    Mniej znaczy więcej

    Nowe realia zdalnej pracy zawodowej, długotrwałe przebywanie w domu, dystans społeczny a także konieczność noszenia masek sprawiły, że konsumenci rzadziej sięgają w ostatnim czasie po kosmetyki kolorowe oraz perfumy. Wiele kobiet stawia w tym okresie na skuteczną pielęgnację, dając skórze odpocząć od makijażu.

    Ponadto, wielu konsumentów prawdopodobnie będzie miało trudności ekonomiczne po kryzysie COVID-19. W ankiecie przeprowadzonej wśród brytyjskich konsumentów przez McKinsey, 66% badanych uważa, że obecna sytuacja wpłynie na ich finanse przez co najmniej dwa miesiące a 36% twierdzi, że ogranicza wydatki. 

    Według danych opublikowanych przez McKinsey & Company, w przypadku prestiżowych marek, obserwowany jest spadek na poziomie 55 - 75% w sprzedaży kosmetyków oraz perfum.

    Kryzys w następstwie pandemii sprawi, że konsumenci będą uważniej podejmować bardziej przemyślane decyzje zakupowe, znacznie mniej kierować się impulsem i rezygnować z zakupów, które nie są niezbędne. 

    Ewolucja czystego piękna

    Pojęcie „czyste piękno” odnosi się do produktów, który zawierają w swoich składach czyste i zrównoważone a czasem nawet organiczne i naturalne składniki. Od pewnego czasu popularność tego trendu stale rośnie a konsumenci stają się coraz bardziej świadomi tego, czego używają. 

    Wybuch pandemii COVID-19, zmusił nas między innymi do zastanowienia się nad tym, jak traktujemy przyrodę oraz jak bardziej świadomie dbać o swoje zdrowie, aby zbudować naturalną odporność. Konsekwencją tego trendu jest stosowanie czystych i autentycznych produktów, które są wolne od substancji chemicznych.

    Z drugiej strony, według obserwacji rynkowych Mintel, COVID-19 wpływa na sposób, w jaki konsumenci podchodzą do bezpieczeństwa składników, czystości i trwałości produktów kosmetycznych. Duża część społeczeństwa unikała dotąd składników oraz konserwantów uznawanych za sztuczne, ze względu na ich możliwy, negatywny wpływ na zdrowie. Trwająca pandemia zmieniła nieco priorytety konsumentów, stawiając na skuteczność a także bezpieczeństwo dla zdrowia. To powoduje większą akceptację szczególnie dla bezpiecznych składników syntetycznych, które mogą poprawić trwałość kosmetyku.

    Eliminowanie potrzeby dotykania twarzy

    Ponieważ konsumenci stają się obecnie bardziej świadomi obecności mikroorganizmów żyjących na różnych powierzchniach, Mintel prognozuje, że wzrośnie również zapotrzebowanie na produkty kosmetyczne pakowane w sposób eliminujący potrzebę dotykania twarzy. „Bezdotykowe” formaty sprayu i sztyftu zarówno w kosmetykach pielęgnacyjnych jak i kolorowych zyskają na popularności. 

    Źródła:

    1. https://www.who.int/water_sanitation_health/publications/jmp-report-2019/en/
    2. https://www.wateraid.org/us/media/global-handwashing-day-hygiene-in-schools-healthy-children
    3. https://www.bva-group.com/sondages/les-francais-et-le-savonnage-des-mains-apres-etre-alle-aux-toilettes/
    4. https://www.researchandmarkets.com/issues/soap-and-body-wash-rising-by-194pct?utm_source=dynamic&utm_medium=CI&utm_code=2c8dgl&utm_campaign=1383430+-+Soap+%26+Body+Wash+Market+Sees+194%25+Growth+Amid+COVID-19+Pandemic&utm_exec=joca220cid 
    5. https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/hand-sanitizer-market
    6. https://www.cosmeticsdesign-europe.com/Article/2020/03/27/Coronavirus-to-impact-beauty-business-trends-says-Mintel
    7. https://www.cosmeticsdesign-europe.com/Article/2020/05/27/COVID-19-trending-beauty-topics-are-moisturising-vitamins-and-DIY-finds-Revuze
    8. https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/how-covid-19-is-changing-the-world-of-beauty#
    9. https://www.cosmeticsdesign-europe.com/Article/2020/05/18/COVID-19-impacts-beauty-and-personal-care-usage-occasions-hard-says-Kantar-Worldpanel
    10. https://www.hindustantimes.com/brunch/how-will-the-pandemic-change-the-face-of-beauty/story-08PE35uf7h2a2MgET6WqHK.html
    11. https://www.mintel.com/blog/beauty-market-news/covid-19-increases-demand-for-safe-and-reliable-bpc-products
    Wstecz
    Jak pandemia COVID-19

    NEWS